Média megjelenések
A XI. Adománykonvoj az Élelmiszer Online-on
2016.10.14Adománykonvoj szelte át Budapestet
Élelmiszert szállító adománykonvoj gurult végig Budapesten az Élelmezési Világnap sajtótájékoztatóját megelőzően. Célja a figyelemfelhívás, hogy az élelmiszerpazarlás, a klímaváltozás és az alultápláltság egyazon kirakós játék darabjai.
A világszerte előállított élelmiszer egyharmada, 1,3 milliárd tonna ehető étel végzi a szemetesben, sosem találva utat a tányérokra.
Míg az egyik oldalon hatalmas a pazarlás, a másikon ott állnak azok, akik nem jutnak az aktív és egészséges élethez szükséges élelemhez, továbbá egyre több országban küzdenek a rossz táplálkozás különféle formájának következményeivel.
A Budapest belvárosán keresztülhaladó adománykonvoj célja, hogy felhívja a társadalom figyelmét az élelmiszer-ellátási bizonytalanságokra Magyarországon és tág környezetünkben, Európában és Közép-Ázsiában, illetve gyakorlati megoldásokat adjon erre a problémára.
Az Adománykonvoj a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a FAO és más partnerek közös szervezésében jött létre (részletes listát lásd lent), és idén 30 tonna élelmiszert szállít, körülbelül 20 millió forint értékben. Az élelmiszereket olyan élelmiszergyártó és forgalmazó cégek ajánlották fel, akik az Élelmiszerbankkal folyamatosan kapcsolatban vannak. Az adományok ideiglenes úti célja az Egyesület budapesti raktára, ahonnan később a rászoruló családokhoz jutnak.
„A megtermelt, de el nem fogyasztott élelmiszer évente 8 %-kal növeli az üvegházhatású gázkibocsátást” – mondta Vladimir Rakhmanin, a FAO főigazgató-helyettese, európai és közép-ázsiai regionális képviselője. „Ennek előállításához háromszor annyi vízre van szükség, mint a Genfi-tó teljes vízkészlete. Ez majdnem 50-szerese a Balaton térfogatának. Megengedhetjük magunknak ezt a hatalmas pazarlást? Az ilyen mértékű környezeti károkozást? Természetesen nem.”
Rakhmanin megemlítette, hogy október 17-én, hétfőn a FAO egy meghatározó, globális tanulmányt fog közzétenni a klímaváltozásról, annak hatásáról az élelmiszer-termelésben, és arról, hogyan lehet úgy megváltoztatni a mezőgazdasági termelést, hogy annak üvegházhatású gázkibocsátása csökkenjen.
„Örülünk, hogy évről évre egyre több és több élelmiszeripari vállalatot hívhatunk meg az adománykonvojba. Azok a vállalatok, akik közreműködnek az eseményen, a Magyar Élelmiszerbankban rendszeres élelmiszeradományozói. Ezt a programot azért hívtuk életre, hogy felhívjuk a figyelmet az éhezés és élelmiszerpazarlás elleni küzdelem fontosságára, és minél több céget bátorítsunk arra, hogy adományozza az Élelmiszerbanknak az élelmiszerfeleslegét ahelyett, hogy megsemmisíti azt” - mondta Cseh Balázs, a szervezet elnöke.
„Az idei évi, csaknem 30 tonnányi adománnyal több mint 12 ezer nélkülözőnek tudunk segíteni a téli hónapokban élelmiszercsomaggal” - tette hozzá.
Tóth Katalin a Földművelésügyi Minisztérium helyettes államtitkára beszédében kiemelte, hogy az élelmiszer elosztásának újragondolása mindenképpen szükséges – Magyarországon is, de európai és globális léptékben is.
„Bolygónk növekvő népességének élelmezésbiztonsága hosszú távon csak az ellátási lánc egészét felölelő, globális összefogás által biztosítható, melyben fontos szerepet kell kapnia az élelmiszerveszteség és az élelmiszerpazarlás visszaszorításának” - hangsúlyozta. „Ezt szolgálja többek között e terület hazai jogi szabályozásának tervezett átalakítása, valamint a tudatos fogyasztásra nevelés”.
1981-ben Magyarország javaslatára választották október 16-át az Élelmezési világnappá. Mára ez az egyik legnagyobb figyelmet kapó ilyen esemény, világszerte több mint 100 országban emlékeznek meg erre különböző eseményekkel.
Míg a három résztvevő szervezet sok tekintetben különbözik egymástól, képviselőik hangsúlyozzák: közös értékeket képviselnek, melyek a természeti források fenntartható használata, az élelmiszerpazarlás- és veszteség mértékének csökkentése, és a szegényekről és élelmiszer-bizonytalanságban élőkről való gondoskodás – Magyarországon és azon túl is.
Az adománykonvojban résztvevő szervezetek idén:
Auchan Magyarország Kft., Bio-Fungi Kft., Bonafarm Csoport, Budapesti Nagybani Piac, Danone Kft., Famíliatészta Kft., Gyermelyi Zrt., METRO Nagykereskedelem, Nestlé Hungária Kft., Nutricia Early Lufe Nutrition, Sága Foods Zrt. , Soós Tésztaipari Kft., Stühmer Kft., TESCO Globál Áruházak Zrt., Unilever Magyarország Kft., Univer Zrt., Wiesbauer-Dunahús Kft.